Dzień 1. Pies
1. „Puszek okruszek“- zapoznanie z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=_j6DwFwmV98
2. „Piesek”- zabawa dźwiękonaśladowcza z wierszem E. Szwajkowskiej. Dziecko powtarza słowa ‘wrrrr, brrrr’.
Warczy piesek wrrrr!
Brzmi to strasznie- brrr!
Niech już tak nie warczy,
Warczenia wystarczy.
Psy skowyczą, ujadają,
Wyją, skomlą lub szczekają.
Gdy są psy zadowolone,
Każdy macha swym ogonem.
Przygotowujemy dla dziecka dowolną ilustrację psa i pytamy: Jak wygląda pies? Wskazanie poszczególnych części ciała. Możemy tutaj wykorzystać maskotkę psa ;)
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat bezpiecznego zachowania się wobec obcych zwierzaków, szczególnie psów.
3. „Piesek się uśmiecha!”- rysowanie po śladzie(plik PDF podany na końcu „Mikołaje w schronisku” ;)
4. „Reksio”- obejrzenie dowolnego odcinka bajki J
https://www.youtube.com/watch?v=9lrz_SglSEE
Dzień 2. Kot
1. „W pokoiku na stoliku“- rymowanka z pokazywaniem (recytując dziecku możemy wykorzystać rekwizyty: miseczkę, stolik, pluszowego kota, itp.):
W pokoiku na stoliku stało mleczko i jajeczko.
Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem stłukł jajeczko.
Przyszła mama, kotka zbiła, a skorupki wyrzuciła!
Przyszedł tata, kotka schował, a mamusię pocałował!
Przygotowujemy dla dziecka dowolną ilustrację kota/ maskotkę i pytamy: Jak wygląda kot? Co robią koty? W co lubią się bawić?
2. „Kotek“- zapoznanie z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=qEcOXAShsMs
3. „Kotek bawi się włóczką“- pokolorowanie kota oraz przyklejenie z boku włóczki.
4. „Kot Filemon”- obejrzenie dowolnego odcinka bajki J
https://www.youtube.com/watch?v=4-DS8XqMRWw
Dzień 3. Chomik
1. „Jak wygląda chomik?“- pokazanie dziecku zdjęcia chomika, opisanie jego wyglądu.
2. „Chomik”- ćwiczenia buzi i języka wg G. Wasilewicz:
Czy widziałeś chomika, Przesuwamy językiem po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu
Który ziarno w buzię wtyka? w kierunku gardła.
Trzyma w policzkach zapasy, Oblizujemy językiem wargi, mając szeroko otwarte usta.
Taki jest łasy.
Teraz policzki ma jak balony. Nabieramy powietrza i krótko przytrzymujemy je w policzkach.
I bardzo jest zadowolony. Rozszerzamy wargi w szerokim uśmiechu z wyszczerzonymi zębami.
Nabierz powietrza pod wargę górną,, Przytrzymujemy powietrze pod górną wargą.
Nabierz powietrza pod wargę dolną. Przytrzymujemy powietrze pod dolną wargą.
Nabierz powietrza w jeden policzek, Przytrzymujemy powietrze w jednym policzku.
Nabierz powietrza w drugi policzek, Przytrzymujemy powietrze w drugim policzku.
Nabierz powietrza w oba policzki. Przytrzymujemy powietrze w obu policzkach.
I już wyglądasz jak chomiczek.
Takie policzki nie są ozdobą.
Wypuść powietrze i znów bądź sobą. Nadmuchujemy oba policzki i wolno wypuszczamy powietrze ustami.
3. „Chomik do domku!”- zabawa ruchowa: włączamy dziecku dowolną melodię lub wystukujemy ją na instrumencie/ przedmiocie, a dziecko porusza się na czworaka ‘jak chomik’ po dywanie. Na sygnał „Chomik do domku!” przestajemy grać, a dziecko w wyznaczone miejsce- ‘domek’, szybko ucieka (może do być kocyk, namiot, położona na dywanie obręcz ;)
3. „Kolorowy chomik”- malowanie farbami:
https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,1166fb-zhu_zhu_pets,do_druku,21898c6.html
Dzień 4. Papuga
1. „Odgłosy papugi“- przygotowujemy ilustrację papugi: dziecko przyglądając się zdjęciu jednocześnie słucha odgłosów tychże ptaków. Opisanie wyglądu papug.
https://www.youtube.com/watch?v=ZYPcFxAEA8c
2.”Papugowanie”- zabawa słownikowa: mówimy dziecku wyliczankę E. Raczek, a ono stara się ją powtarzać.
Abla- Babla, abla- blonie,
lata papuga po salonie,
ja nie latam tak jak ona,
bo z głowy spadnie mi korona!
3.”Papużka na gałąź!”- zabawa ruchowa: na podłodze rozciągamy sznurek/ skakankę, dziecko biega po wyznaczonym terenie. Na hasło: Papużka na gałąź!- dziecko ustawia się na wyznaczonej linii.
4.”Kolorowa papuga”- praca plastyczna:
https://www.youtube.com/watch?v=dbx2qpXh01E
https://www.youtube.com/watch?v=0-g7F-4x970
Dzień 5. Bezpieczne zabawy ze zwierzętami
1. „Nasi czworonożni przyjaciele“- oglądanie i opisanie ilustracji ze zwierzętami, które mogą mieszkać razem z nami w domu (plik PDF umieszczony na końcu ;)
2. „Jak należy zachowywać się wobec zwierząt?”- praca z obrazkami (pierwsze sześć ilustracji z pliku PDF Czworonożni przyjaciele) i odpowiedź na pytania: Jak należy opiekować się swoimi zwierzętami? Czy można je szarpać, ciągnąć za sierść? Przyczepiać różne spinki? Czy możemy głaskać/ zaczepiać obce zwierzęta? Co mogą nam zrobić?
3.”Różnice”- szukanie różnic w obrazkach: Czy te miseczki/ koty/ psy są takie same? Czym się różnią? (ilustracje z z pliku PDF Czworonożni przyjaciele).
4. „Kolorowa miska”- praca plastyczna: wycinamy z tektury/ brystolu miskę, zadaniem dziecka jest pomalowanie jej i ozdobienie dowolnymi materiałami, np. bibułą, kolorowym papierem, brokatem.